[ soul-diagnosis ]

the never ending soul diagnosis towards Him; The Creator of All Souls.

Friday, January 27, 2012

detective conan; a new version



as expected, abah with his extra worries. really protective. and ummi, as calm as  usual. really need her comfort hug. both of them too contradict, yet dats what makes them complete me. :')

its okay, let everything cool down first then. 

.


beberapa hari telah berlalu.

selepas semuanya alhamdulillah sudah reda dan tenang.

hp yang baru saja dipinjam dari housemate yang baik hati dicapai. keypad ditekan.


menu. 
messages. select.
create message. select.

"salam. ummi, ni no hp nah yang baru."

send.
.
.
.

tet. tet. new message received.


"ummi dah terima. sama ada Allah mahu menegur kita atau mahu menguji, kita terima kejadian itu dengan positif. Allah jua sebaik-baik pelindung."
.
.
.
.


.


.
terkedu.
.
.
.


.


Allah mahu menegur
.
.
.


.


.


mata terpampan lama pada perkataan itu.




sesuatu menusuk.




menyelusup jauh ke dalam. menyelinap diam-diam tanpa sedar.




hati mula berkaca. lagi.




ya, Allah sedang menegur, Allah sedang mengajar sesuatu.


----------------------------------------------------------------------------------------------------




flashback.




12 januari 2012. pukul 4.30 petang. dua orang rakan selesai ujian skill lab mereka. berlari larian menuju ke station bus berhampiran. mereka kesuntukan masa. sebelum jam 5 petang harus sampai di sana.


"ok ok, tu bas dah sampai. jom."


dalam bas. sembang, sembang dan sembang lagi.




tiba-tiba.




dari arah belakang mereka, disergah oleh seorang lelaki yang menutup mukanya dengan kain dan memakai topi, hanya matanya yang kelihatan.




"keluarkan hp!! ayuh! cepat! keluarkan hp!"


kedua-dua rakan tadi tergamam. terpinga.


erk?! apa yang sedang berlaku ni?! 


dengan cepat lelaki tadi mengeluarkan sesuatu.


pisau! pisau belati!


benar-benar tepat diacukan kepada dua rakan yang masih dalam keadaan terkejut tak tahu nak buat apa. freeze. beku. blur.


"cepatan! kasi hp! kalau tidak, aku tusuk nanti!!"


nak tak nak, handphone diserahkan. dengan hati yang berat. terpaksa. nyawa lagi penting.


"uang! keluarkan uang!! cepatan!!"


mereka berdua kaku. ketakutan.


"ayuhhh!! uangnya manaaa!! aku tusuk benaran ini!!"


mengertak dengan pisaunya. menyeringai. dia mula hilang sabar. makin kasar.


"ntar pakkk!! ntarrr!! 


salah seorang teman cuba beranikan diri menjerit. dalam paksa. cemas.
mereka segera menyelongkar beg, ambil purse dan keluarkan semua wang yang ada. diserahkan.




keadaan itu berlaku dalam kira-kira 10 minit.


bas masih berjalan. perlahan. drebar dan konduktor bas sudah lama kaku di tempat masing-masing. semua terdiam. terpaku. tiada siapa berani melakukan apa-apa. takut jika bertindak buat sesuatu, keadaan akan bertambah parah atau ada nyawa yang hilang. sebuah motosikal mengekori dari belakang bas. teman kepada lelaki tadi barangkali. mengawasi.


operasi perompakan berjaya! mission accomplish! dia turun dari bas.


kedua-dua teman tadi saling berpandangan. apa dah berlaku sebenarnya ni?! macam tak percaya. hp dah takda. duit dah takda. ok, kena rompak. unexpected. unbelieveable. sesaat tadi semua ada dalam tangan, sekarang dah kosong.




lihat. manusia, lemahnya kamu. tak punya apa-apa tanpa izin-Nya. tak sedar lagikah?



.




13 januari. pukul 5.00 petang. dia berjalan bersama seorang teman seumahnya. dengan membawa barang itu ini. berat. penuh tangan. semua barang itu perlu dibawa pulang ke rumah sendiri dari rumah senior. eh ada pakcik jual jagung bakar. macam sedap. beli lah kejap. dah lama tak makan jagung. selesai beli, langkah dipercepatkan. nak margrib dah ni.




tiba-tiba.




"ahhh kamuuu!! ya kamuu!!"


seorang pakcik yang membonceng motor menunjuk-nunjuk ke arah dia.


erk?! pakcik drebar bas?! dia bermonolog.


"ayuhhh! cepatan kita ke kantor polisi sekarang! perampok itu udah ditemui. kamu harussss ke sana! kamu mangsa dan saksi kejadian. ayuhhh! kita ke kantor polisi sekarang! aku hantarin ke sana. cepatan~!" pakcik drebar bas explain panjang lebar.


dia tergamam. freeze seketika.


"emm.. gak apa-apa la pak. aku udah redha dia ambil suma itu. gak apa-apa. benaran ini. aku gak mau ketemu sama dia lagi." dia cuba jalan cepat-cepat meninggalkan pakcik tadi.


"gak bisa begitu neng. kamu perlu kasi kesaksian! aku cuma supir doank. gak cukup kuat untuk dia dibuktikan bersalah. kamu itu yang penting, mangsanya! ayuhh! gak usah takut."  pakcik drebar bas masih berkeras memujuk sepenuh hati.


dia kebingungan. apa patut buat ni?! huaaa. nak ikut ke tak. dah la nak margrib ni. ntah ntah pakcik ni tipu. mungkin ke dia bersubahat sekali dalam kes ni? sape tahu? dia mula pesimis. susah nak percaya orang sini.


tapi.. kalau betul pakcik ni tak tipu cemana? langkah kaki dia terhenti. cuba berfikir sejenak. secara rasional. apa patut buat ni?! patut pergi ke tak? blur. bingung.


pakcik drebar bas mengekori dia. masih tidak berputus asa mendesak untuk ke balai polis berhampiran. lantas teman serumah menarik lengan dia, "balikkk~! balik rumah dulu. fikir apa sekarang? jangan mudah percaya."


pakcik drebar menghalang laluan. woahh~! ini sudah melampau!
pakcik bas terus menerus explain tanpa henti. tetiba datang pulak pakcik-pakcik lain yang berada di sekitar. pakcik ojek ada. pakcik dorongan pun ada. berkerumun di hadapan kedua-dua teman tadi. "gak apa-apa neng. tenang-tenang aja. barang kamu ini titip dulu aja di sini. kamu ke kantor polisi."


mereka berdua sudah stuck di tengah kalangan pakcik-pakcik.
azan margrib kedengaran.


"gini aja pak. aku mahu pulang ke rumah duluan. mahu solat. terus ntar lagi biarin aku ke kantor polisi sendiri."


tiba-tiba. datang segerombolan laki-laki yang tak dikenali. besar-besar suma. muka taiko abes. macam geng-geng yakuza je tengok. mereka keluar dari kereta bercermin hitam. beramai-ramai datang ke arah kedua teman tadi. sesi soal jawab pendek tentang kes rompakan semalam diutarakan.


ok, mereka ini polis rupanya. -__-" di sini, dipanggilnya sebagai busar. ala-ala macam spy polis laa. menyamar pakai baju macam orang biasa tapi sebenarnya polis untuk nak siasat tentang kes. ok, tetiba rasa macam dalam cerita detective conan je.


sekarang dia mula percaya sedikit. lepas habis solat suma, dia dan 2 orang temannya dijemput polis dengan kereta untuk ke balai bagi mengenal pasti adakah yang ditangkap itu adalah perompak kejadian semalam atau tidak.


di balai polis, berlaku reunion para penumpang bas bersama drebar dan konduktor bas metromini 91. pak polisi turut menunjukkan keratan akbar tentang kes ini. uit, ada masuk paper?! tak sangkanya~ kedengaran muncul di kaca tv yang sememang ada di situ tentang berita "keganasan di pengangkutan awam". wahh~ tak sangka lagi.. rupa-rupanya dah banyak kes terjadi. selain kes rompakan, ada juga kes tembak menembak di busway. mereka diberikan bak layanan vip apabila pak polisi memberikan air kepada setiap seorang. arigato pakcik polis. terasa penting.


kemudian, dilanjutkan dengan agenda paling penting iaitu sesi pengecaman penjenayah. takut jugak la awal-awal tu. macam-macam pikir. pak polisi menunjukkan kepada mereka video rakaman muka perompak tersebut dari posisi depan, kanan, kiri dan belakang. berulang kali dimainkan video tersebut untuk mereka benar-benar mengenal pasti. ya, memang macam dia! serupa sangat dah tu!


untuk lebih meyakinkan dan mempastikan, pihak polis menyuruh para mangsa rompakan untuk masuk ke bilik penjenayah itu untuk face to face melihat dengan mata kepala sendiri adakah benar dialah yang tertuduh itu. ok, time ni mereka mengambil langkah berjaga-jaga dengan menutup muka guna tudung macam ninja sebab tak nak perompak dapat cam muka. nervous la jugak. takpe takpe, fuhh cool cool. bismillahi tawakkaltu alallah. 


bila mata bertentang mata, iyaaa! sah-sah memang dia! dialah perompak tu! raut muka sama! mata sama! kira-kira dalam 10 minit kena gertak depan mata dengan pisau, segar lagi dalam ingatan macam mana gaya raut mukanya. terimbas kembali semua. dan orait, next step is kena cari bahan bukti which hanset-hanset yang telah dirompak itu. meanwhile, para mangsa kejadian di soal selidik satu per satu. bagaimana bentuk pisau yang digunakan, disuruh lukis. apa dialog yang digunakan untuk ugut, time tu baju perompak warna apa, dia pakai apa, macam mana kedudukan dia, gerak tangan dan berbagai-bagai lagi dengan sedetail-detailnya. penat jawab~




sesi melukis.. pisau rambo? pisau belati? ntah.



sesi soal siasat, soal jawab dan pelaporan bicara saksi tersangat sangat la lama. dengan sistem pengurusan yang tidak bersistematik. serius lamaaaa banget~ capek.. -__-" sejak dari jam 6 petang dan sehingga hampir 12 tengah malam sudah mereka berada di balai polis. tapi pakcik polis baik hati jugak sebenarnya, cukup memahami keadaan perut mereka yang kelaparan tidak makan malam lagi. mereka dihidangkan dengan nasi goreng spesial hasil pesanan dari warung terdekat. terharu. T.T alhamdulillah. dapat makan.. semuanya sedap bila time lapar. arigato sekali lagi pakcik polis. :) owh ya, tak lupa buat jajan coklat dan ayam goreng 7eleven yang turut hadir. benar-benar menggirangkan hati! kamu, jazakillah! hontou arigato nehh curhatmate dan adik goku :D




pakcik polis yang busy bersama kertas-kertas laporan
(malas nak rotate gamba)




alhamdulillah Allah permudahkan urusan. perompak tersebut akhirnya mengaku kesalahannya. mereka diberi kebenaran melihat identity card perompak itu :


nama: R_ _ _  H _ _ _ d _ _ _
tanggal lahir :
tempat lahir :
suku bangsa :
agama : I s l a m
pekerjaan :


.
.
.
.


he is muslim. why.. T.T  its unexpected. menurut polis, perompak ini sudah ada 3 kali rekod masuk lokap sebenarnya. terdiam. things to be ponder upon.. Islamnya seseorang bukan terletak pada kad pengenalan, Islam juga bukan warisan turun temurun, Islam bukan cuma pada terampilan pakaian sama ada kopiah atau labuhnya tudung, Islam juga bukan hanya di blog, facebook, twiter, tmblr mahupun alam maya ini tapi Islam is beyond all those things.. Islam adalah apa yang terletak dalam jiwa insan yang meresap menjadi iman sehingga kesannya tertonjol dan terpancar-pancar keluar membentuk akhlak, peribadi, budi pekerti dan mempengaruhi segenap seni kehidupan seharian sehinggakan insan-insan sekeliling merasai ruh Islam itu apabila berada di sisi. huu. dush dush! soul-reflection.




laporan soal siasat


apabila jam menghampiri pukul 1pagi alhamdulillah semuanya selesai. akhirnyaaaa.. boleh pun balik. dengan penuh rasa bertanggungjawab, pakcik polis hantar mereka pulang ke rumah. Allah takdirkan tanggal 13 januari untuk mereka disudahi dengan pengakhiran yang selamat dan aman, apabila semua sudah terungkai. alhamdullilah, alhamdulillah. :')




cuba teka apa yang tersangkut pada kerusi?
haa.. pandai. iya iya betul la tu. gari.




lessons of the day :


1. berjaga-jaga bila naik pengangkutan awam. sentiasa berhati-hatilah. jangan naik sorang diri kalau boleh. tapi kalau dah terpaksa takda orang nak teman, takpe la. cuma take extra care of youselves. expecially untuk perempuan. dont take for granted dengan buat-buat cool macho bergaya tanpa kesah okay. one more thing, make sure biar ada ramai penumpang kalau nak naik bas. penting buat keselamatan.


2. sila buat laporan tak kira sekecil mana pun kes jenayah tersebut. sangat penting! melapor ke polis dengan kadar segera ya.


3. jangan lambat-lambatkan solat. T_T


4. s y u k u r s a n g a t. alhamdulillah selamat, masih bernyawa. Allah bagi peluang demi peluang untuk sedar, kamu tak ada apa-apa tanpa Dia. nothing without Him. everything belongs to Him. 







نَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ اللَّهُمَّ أْجُرْنِى فِى مُصِيبَتِى وَأَخْلِفْ لِى خَيْرًا مِنْهَا



Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya lah kami akan kembali. 

Ya Allah, kurniakanlah pahala kerana musibah yang menimpaku dan 

gantikanlah sesuatu yg lebih baik daripadanya.


 [HR Muslim 2/632]





at the end, nak kata trauma.. tak sangat. cuma.. mungkin 'perasaan selamat' yang selama ni ada agak sedikit tergugat. insecure. emm xpe.. Dia ada bukan. He is The Best Protector rite. :') Allah sedang mengajar erti tawakal, and pasak kuat-kuat dalam jiwa.. dunia bukan diletak dalam hati.. cukup genggam di tangan. sampai saat kamu kena lepaskan, lepaskanlah dengan rela hati penuh redha. teguran Dia, didikan Dia, paling berkesan kan. :''' bukankah lagi Allah uji, lagi Allah sayang? berbahagialah, kamu sedang disayangiNya. owh hati, kamu berkaca-kaca lagi. may Allah hug you with all His love and care. :')



[12:86]




soul_diagnosis : (i) pengalaman sekali seumur hidup yang sukar untuk dilupakan. tak pernah terduga. aturan Dia, unik bukan? takdir Dia penuh rahsia. dear soul, Dia sedang mengajar kamu sesuatu. Dia sedang menegur kamu sesuatu. (ii) buka fb, dapat tahu pada hari yang sama, wardina safiyyah juga rumahnya dirompak. boleh baca di sini. ujian untuk dia lagi besar. lagi Allah sayang dia kan. tak aci. huhu. ya, Allah tahu level kekuatan setiap hambaNya.. pasti dia lagi kuat. may Allah always bless her. really an inspiring person. :)

2 sharing words:

Ya Allah,, takziah kamu atas kejadian yg terjadi.. alhamdulillah, Allah masih beri peluang untuk hidup.. sama-sama kita berhati-hati lepas ni.
 
takziah. allah sdang mendidik kita. tulah dinamakn "tarbiyah lgsung" drnya. tak smua org dpat "ubat yg mujaerab" dr doktor yg pakar. dan musibah seolah2 doktor yg trus kasi ubat mujarab kat kita, supaya sntiasa kmbali kpd pemilik penyelesai masalah=)